Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

fredag 21. oktober 2011

Stavanger Aftenblad....

har i dagens Pluss en interessant artikkel om vårt
forbruk av bomull og bomullsindustrien og bør
absolutt leses om du har anledning...
























De stakkars bøndene og syerne klarer knapt lenger
å leve av inntektene sine.....



















I 1991 kostet tilsvarende T-skjorte langt over
det dobbelte i 1991 kroner....



































Frø, kunstgjødsel og plantevernmiddel blir stadig
dyrere og bomullsprisene øker ikke....Skadedyr og plante-
sykdommer blir mer og mer immun mot midlene
og bøndene i utviklingsland har ikke kunnskap og
økonomi til verneutstyr....Samtidig sørger bommulls-
lobbyen i USA for statlige subsidier til sine bomullbønder
som igjen gjør at prisene holdes nede eller faller...

Arbeidsforholdene og lønningene i tekstilindustrien er
ofte elendige i utviklingslandene....


















Carin Leffler, Fagrådgiver i Fremtiden i våre hender,
peker på at det ikke løser noen problemer om vi slutter
å kjøpe det utviklingslandene selger eller om prisene
blir høyere, men mener også at vi har et generelt for
høyt forbruk. Hun anbefaler å støtte kampanjer som
skal øve press mot virksomhetene, og gjøre kles-
kjedenes feil kjent via sosiale medier. Det de store
selskapene frykter mest av alt svekket omdømme.

Janna, med bloggen Huset i skogen, har gjort noe
med sitt forbruk av klær. Hun dykker inn i sitt eget
klesskap og kommer ut med det ene antrekket
etter det andre utav det som allerede er i skapet....

GOD HELG

5 kommentarer:

  1. det er mange slike råtne egg.. dessverre..

    den største trusselen er Kina.. de pøser ut klær på markedet til priser ingen kan matche.. og hvor mange t-skjorter trenger man egentlig..

    jeg har 12 i skapet.. de holder ennå lenge.. dessuten kan man lage noe av skjortene når man ikke vil bruke de lenger.. klippe de opp.. hekle eller strikke av de.. grytekluter, matter, smykker, tøfler.. det er bare fantasien som setter grensen.. det gjelder egentlig alt av klær og tekstiler..

    god helg til deg : )

    SvarSlett
  2. Her på landet kommer avisen med posten så jeg har ikke fått lest Pluss ennå, men det ser ut som en tankevekkende artikkel som jeg absolutt skal lese.
    Helt enig mht de rustne mennene. De kunne godt ha blitt stående.
    Takk for tips ang London og outlets....regner med at jeg trenger litt nytt etter endt slankekur. Har allerede gitt bort mye klær, men venter litt med å kjøpe for mye nytt.
    Det så nå ut til at dere fikk en fin pause allikevel.
    Ha en riktig god helg :)

    SvarSlett
  3. Huff og huff. Jo mer jeg lærer om hvordan verden fungerer, jo mer oppgitt blir jeg. Leste nylig at de billige rosen jeg kjøper sannsynligvis kommer fra et gigantdrivhus ved et viktig våtmarkområde/innsjø i Afrika. Den blir sakte men sikkert ødelagt av kjemikaliene, OG kloakken fra alle de tusenvis som jobber med blomstene og bor i slummen ved innsjøen.
    Tok fra meg litt av blomstergleden.
    Men blogging er vel fremdeles et renslig tidsfordriv, håper jeg. Iallefall for oss voksne. God helg!

    SvarSlett
  4. Kort innpå med kommentar ang mitt servise:
    Vi arvet etter mine svigerforeldre denne sommeren. Det heter "Karelia" og er finsk fra Arabia.
    God helg frue :o)

    SvarSlett
  5. flott innlegg- får en til å tenke.
    Og så tror jeg medieomtale av verstingene hjelper bedre enn å slutte handle klær- selv om vi jo såklart bør gjøre noe med forbruket også.

    Ha en fin fredag fru Tunheim!

    SvarSlett