Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

mandag 4. april 2011

Lampedusa.....

kjenner at jeg blir provosert....



når jeg ser bilder og reportasjer på nyhetene.

En liten øy, midt i havet, med 5000 innbyggere
blir invadert av 20000 flyktninger eller
mer rett ord migranter, på jakt etter lykke og
arbeid. Og kun unge, sterke og arbeidsføre
menn som nå burde stille opp for å bygge sitt
nye demokrati som de har kjempet frem.

De klager over mottagelsen, maten, boforholdene
og de sanitære forholdene. Hva forventer de seg
når de kommer, det spørsmålet syntes jeg reporteren
i Dagsrevyen skulle ha stillt for oss, for det lurer
jeg veldig på....

11 kommentarer:

  1. det har du helt rett i !! og se hvordan det ser ut rundt dem.. de gule posene fylt med søppel flyter overalt !! hva om de viste litt sivilisert adferd og ryddet opp..

    og som du sier.. bare frisk unge menn.. som forlater hjelpesløse kvinner og barn for lykken i Europa.. for der får de penger for å sitte på kafe hele dagen..

    Ha en fin mandag..

    SvarSlett
  2. Helt enig! Kravstore drittsekker, spør du meg...

    Ha en flott dag og klem fra meg

    SvarSlett
  3. Enig med deg. De burde sendes tilbake. Økonomiske flykninger er et kjempeproblem overalt i verden.Godt at du stiller kritiske spørsmål til NRK.Mange av innslagene er litt vel naive og lite gjennomtenkte.

    SvarSlett
  4. Jeg har forstått at utenfor en radius av 25 meter fra huset mitt så klarer jeg ikke lenger å sette meg inn i hva som foregår i verden. Land langt borte og dets innbyggere med en total annerledes kultur enn vår er vanskelige å forstå.
    Innenfor min 25-meters radius er verden fargerik nok, med nordmenn, polakker, vietnamesere, nordlendinger og østfoldinger. Vi er katolikker, ateister, protestanter, metodister og sikkert andre overbevisninger for hva jeg vet.
    Og når jeg ser hvilke utfordringer f.eks Lampedusa utsettes for, så synes jeg at jeg bor i et lite paradis.

    SvarSlett
  5. Uha, sikke en historie - det har jeg ikke hørt om her, men jeg giver dig fuldstændig ret! Nogle gange må jeg vende ryggen til de frygtelige ting, der sker i verden, føler mig magtesløs.
    Ha' en fin mandag ...

    SvarSlett
  6. Så sant, så sant! Men NRK og de andre mediene er livredde for å stille kritiske spørsmål... Stempelet "Rasist" er misbrukt til det ytterste syns jeg. Nei, la dem returnere dit de kommer fra, og heller stille opp for å bedre forholdene i hjemlandet, ikke stikke av med halen mellom bena. Lampedusa er ikke noen innfallsport til et bedre liv som enkelte tydeligvis tror. Ha en fin dag! Klem Ida

    SvarSlett
  7. 1. De kommer fra et land i borgerkrig, som blir bombet av andre stater og som er et korrupt stammesamfunn blottet for statlige institusjoner.
    2. De reiser ikke til Lampedusa for å være der og overbefolke øyen, de reiser der som et første stoppested på veg til fastlandsitalia.

    Når det er sagt, tviler jeg ikke på at mange av dem faktisk er lykkejegere som utnytter tingenes tilstand i Libya for å endelig komme seg til Europa. Likevel synes jeg det er ufint å kalle en så stor gruppe "kravstore drittsekker" - som det står i en leserkommentar - på bakgrunn av en 4-minutters reportasje på tv.

    SvarSlett
  8. Hei Malin

    En stor del av de som kommer til Lampedusa er fra Tunisia etter hva jeg har forstått og der er det nå ro. Jeg bare lurer fortsatt på hvilken mottagelse de unge mennene så for seg da de kom i land. Forventet de åpne armer, hotellinnkvartering og deilig italiens middag? De må også forstå at 5000 innbyggere ikke kan ta imot 20000 unge menn av variabel opprinnelse.

    SvarSlett
  9. Helt enig med deg...
    Jeg blir så provosert !!!

    Klem,Kari

    SvarSlett
  10. Sabla gott reflekterat! En kan ju lure...

    SvarSlett