Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

onsdag 1. desember 2010

Mmmmmmm......

hjemmelaget konfekt....



Det viste seg å ikke være så vanskelig og
jeg er veldig stolt av resultatet....

Marsipanen lager du selv...

500 g skollede mandler malt to ganger på kvern
500 g melis
2 eggehviter piskes lett sammen

Kok en grøt av 3 ts hvetemel og 1 dl melk
og rør inn en god del av melisen i grøten,
resten blandes i de malte mandlene. Tilsett
grøt og eggehviter i mandelmassen og kna til
passe konsistens. Jeg brukte ikke hele grøten.

Marsipanen tilsettes smak etter ønske, cognac,
bailyes, madeira, fiken ol.

Jeg har også laget aprikoser og dadler dekket
med sjokolade...mmmmmm

8 kommentarer:

  1. Vet du, det skal jeg jammen prove (tror jeg har provd med hell det meste du har lagt ut ;-). Vi er ikke sa glade i marsipan her i huset, men kanskje det er noe annet nar man lager det selv? Veldig lurt som julegave!

    SvarSlett
  2. Nam!
    Ja, her blir det hjemmelaget konfekt i år også :)

    Herlig bilde!

    SvarSlett
  3. Takk for oppskriften!
    Så bare helt nydelig ut:)
    Onsdagsklem♥

    SvarSlett
  4. Det bilde passa deg utmerket :)) Eg fekk rett å slett "vann" i munnen når eg såg det bilde med så masse god sjokolade..

    SvarSlett
  5. Dette ser himmelsk ut. Du er jammen flink!!

    Bente

    SvarSlett
  6. Ja, Tone, du kjenner jo meg og hengivenheten for marsipan/sjokolade...utfordringen nå er å la det være noe igjen til du kanskje kommer i førjulsselskap og for de som skal være hjemme i julen mens jeg er på jobb.....

    SvarSlett
  7. Hei.
    Du varierer ofte bilde i Header, men dette bilde så farlig godt ut!! ;-) Måtte finne frem litt sjokolade....mmm
    Siw.

    SvarSlett
  8. Får vann i munnen...Elsker marsipan :)

    SvarSlett