Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

torsdag 26. august 2010

Longyearbyen....

er ikke mitt drømmested, men må man
så må man...


Radisson BLU....


Snøscooterparkering...


Kirken..


Universitetet...


Torget...

Mitt første møte med Svalbard var allerede jule-
og nyttårshelgen 1979/80 og kontrasten er stor
i forhold til i dag.

Den gangen var nesten all bebyggelse konsentrert ved
kirken og med butikken Sunt og Huset, som
var kafe. Funken tror jeg hadde tilbud om overnatting.

Jeg kan huske at butikken solgte alt mulig bortsett fra
mat. Den måtte bestilles på en liste og varene blei levert
på døren annenhver uke. Melken kom fra "jernkua" som
produserte tørrmelk. Tv programmene var en uke gamle
og kom på tape fra NRK med fly og telefonsamtaler måtte
bestilles via satelitt fra Svalbard radio.

Nå er dette stedet som et hvilket som helst lite
norsk lokalsamfunn med kaffebar, butikker, resturanter,
hotell, pub, museum, barnehage, universitet, sykehus osv.

Jeg kan forstå at for de som aldri har vært her, kan det
være forlokkende og eksotisk, men jeg tror det er for
spesielt interesserte....

6 kommentarer:

  1. Så gøy å høre!!! Jeg er mektig fasinert av plassen, men ejg ser jo at nå er ikke den beste sesongen akkurat.... Jeg har visst "ferie", og koser meg!!!

    Klem

    SvarSlett
  2. Har aldri vært der,men dat hadde vært gøy da.
    Klems

    SvarSlett
  3. Dette var interessant a hore. Har heller aldri vaert der, men kunne tenke meg et besok, ja!

    SvarSlett
  4. Kunne tenkt meg å vore på kafe der,bare for å ha vore der.
    Det viser at det er framskritt der og

    SvarSlett
  5. Kunne faktisk tenkt meg et besøk i Longyearbyen.
    Sikkert ikke "verdens navle", men dog..:)
    Kos deg og god helg!
    Klems.

    SvarSlett
  6. Her har eg aldri vært, har liksom ikke drømt om det. Men gøy alikevel, elsker å se nye steder jeg. Her er ferien over og vi prøver å komme tilbake til hverdagen etter en flott ferie. Ønsker deg en super helg, flotte bilder fra Svalbard.

    SvarSlett