Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

mandag 22. mars 2010

Kappelaken...

har jeg sydd selv og er veldig god fornøyd med resultatet...

Jeg synes de kappelakna jeg hadde var så tynne og gjennomsiktige, ikke lå de fint på senga heller.Jeg så noen fine og kraftige fra Gant på Straen interiør, men de var stripete. Derfor kjøpte jeg like godt litt tykt bommullstoff og gjorde jobben selv.

Jeg kopierte patenten fra kappelakenet fra Gant og det var en genial og veldig enkel måte å lage det på. Det er rett og slett bare en "klaff" som henger ned ved fotenden. Så, ta frem symaskinen, kjøp stoff og sett i gang...... Selvgjort er velgjort!

4 kommentarer:

  1. Hei!

    Ser at det er ei stund sida du la inn denne tråden, men håper du kan svare likevel.

    Jeg skal pusse opp soverommet mitt og har lenge vært på utkikk etter et kappelaken med et litt tungt uttrykk. Laknene fra Gant er utrolig fine og utrolig dyre, så jeg synes ideen din om å sy laken selv var strålende :) jeg lurer på om du kan fortelle hvordan du sydde lakenet, jeg er ikke noen storsyerske, har sydd opp to gardiner i mitt liv,men med høvelig greit resultat.

    Takker for råd og tips! :)

    SvarSlett
  2. Hei Lene. Sånn gjør du; Klipp et stykke stoff som er lengden og bredden på madrassen og som skal ligge oppå. Deretter måler du hvor høy kappen skal være fra gulvet og opp til madrassen og klipper den i riktig høyde og lengde av madrassen pluss ca 30 cm som brettes inn(se bilde 2). Deretter klipper du klaffen som skal være i enden av sengen. Den har samme høyde, men har bredde som bredden av sengen. Husk å klippe sømrom. Sy på langsidene først og stopp ved de 30 cm innbrettskantene. Disse sys på samtidig med endeklaffen. Hodeenden har ingen klaff eller innbrett. Den som ikke prøver får det heller ikke til.

    SvarSlett
  3. torillvh@online.no19. februar 2015 kl. 16:00

    Hvor har du kjøpt grovt bomullstoff?

    SvarSlett