Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

torsdag 11. februar 2010

Bolletorsdag..

For oss dyktige og allsidige husmødre som jobber i helgene, må bollene bakes i god tid før fastelavenssøndag og fryses ned, slik at den resterede familie kan kose seg på bollesøndag mens husmoren er på vingene for å tjene til livets opphold. Så i dag har jeg bakt rosinboller og hveteboller. Oppskriften har jeg fått fra min søster for hundre år siden og den heter "Gjærdeig til alle formål". Det er en genial oppskrift og er idiotsikker. Samme oppskrift brukes til boller, kanelruller, horn osv. Tilsett kanel, kardemomme eller det du ønsker alt etter hva du skal lage. Her kommer den fantastiske grunnoppskriften.


7 dl melk
2 poser gjær
200 g sukker
180 g smør
1 kg hvetemel

Alt det tørre blandes. (Skal du lage rosinboller, has rosinene oppi det tørre.)Tilsett godt lunket melk og smeltet smør. Elt det hele sammen og hev. Ha litt mel på benken og hell deigen oppå. Kna lett og del opp til ca 30 boller om det er det du skal lage og etterhev en god 1/2 time. Triller du boller i begge hender samtidig på benken, er det et godt tips å smøre litt olje på hendene for hver gang. Da klisser ikke bollene seg fast til hendene. Jeg steker på varmluft på 190 grader midt i ovnen.

2 kommentarer:

  1. åååhhhh....som den gode husmor du er er det fritt frem for å sende noen til Bergen ;)Jeg har nå vært sunn i 4 dager på rad og det tror jeg ikke at jeg har vært på årevis, *stolt*

    SvarSlett
  2. Det er kun kort tid igjen til du kan komme og smake på all godisen her i huset

    SvarSlett